Letop-nieuws Nieuwe titels in ADIBib Eureka ADIBib is de gratis digitale bibliotheek voor het onderwijs voor leerlingen met een beperking bij het lezen en/of schrijven. Via de volledig vernieuwde ADIBib-site vind je snel de ADIBoeken die je zoekt! Momenteel zijn er zo'n 800 titels beschikbaar. Bekijk er ook de recent toegevoegde boeken, waaronder All Aboard voor het secundair onderwijs. Gezocht: vrijwilligers voor ADIBib We hebben handen tekort en zoeken vrijwilligers die mee willen omzetten. Eureka ADIBib heeft budget voor 1000 titels. Als we 10 vrijwilligers vinden die 1 boek per maand willen omzetten, zijn dit al 120 extra titels. Je kan dit ook gewoon thuis doen. Wij bezorgen je de software en geven je een korte opleiding. Geïnteresseerd? Mail naar adibib@eurekaleuven.be. Wat te doen als de school redelijke aanpassingen weigert? Eureka Die-'s-lekti-kus heeft bezorgd vastgesteld dat meer en meer ouders melden dat hun kind de STICORDI- maatregelen waar het recht op heeft niet krijgt. Wij nemen deze bezorgdheid ten harte en werken een procedure uit. Hierbij zal Eureka Die-'s-lekti-kus in eerste instantie fungeren als doorgeefluik tussen ouders/kinderen en officiële instanties. Tot deze procedure is uitgewerkt, kan je hier een aantal mogelijke acties vinden. In het nieuws ADHD en autisme bij meisjes minder vaak opgemerkt ADHD en autisme worden bij meisjes vaak niet tijdig opgemerkt. Dit heeft als gevolg dat ze vaak vastlopen op school. En grote kans maken slachtoffer te worden van seksueel misbruik of een verslaving. Prof. dr. Rutger-Jan van der Gaag (Radboud Universiteit Nijmegen) pleit voor meer aandacht voor ontwikkelingsstoornissen bij meisjes. Leestips Dyslexiesoftware verhoogt plezier in leren Dit artikel vat de resultaten van onderzoek naar het gebruik van dyslexiesoftware (in Nederland) samen. Compenserende software heeft een positief effect op het lezen. Zowel op technisch en begrijpend lezen als op het leestempo. De spellingvaardigheid neemt toe. Leerlingen functioneren sociaal-emotioneel ook beter. Het werktempo en de zelfstandigheid nemen toe. Van belang is wel een goede implementatie van software binnen de school. BRUSSEN - Kijk eens naar mij! Brussen zijn BRoers of zUSsen van kinderen met een stoornis of beperking. Een speciale broer of zus heeft een impact op gans het gezin. Soms op die manier dat broers of zussen van bijzondere kinderen zelf hulp nodig hebben. Surf naar de Belgische brussen-site of de Nederlandse brusjessite voor meer info. Bekijk hier een Nederlands filmpje van Tijdcode Producties over hoe broers en zussen autisme ervaren. Win het boek 'Broers en zussen van speciale en gewone kinderen' Ben je zelf een (jong)volwassen brus? Mail een brus-verhaal naar info@letop.be en win het boek 'Broers en zussen van speciale en gewone kinderen' uitgegeven bij Lannoo. In dit boek vertaalt kinderpsychiater Frits Boer actuele wetenschappelijke inzichten naar waardevolle praktische adviezen. We bespreken Mijn broer heeft autisme, autisme, … autisme!! – win een exemplaar Benny Braem, 2011, Abimo – Autisme Centraal Maren vindt het niet altijd even prettig om de tweelingzus van Raf te zijn. Hij doet of zegt dingen die Maren niet fijn vindt of waar ze geen uitleg voor heeft. Waarom doet haar broer toch zo? Een kinderboek met gouden tips voor al wie met kinderen met autisme te maken heeft. Johan Willems, GON-begeleider, bespreekt. Mail ‘autisme’ naar wedstrijd@letop.be en maak kans op een exemplaar! Samen tot aan de meet. Alternatieven voor zittenblijven G. Juchtmans, B. Belfi, B. De Fraine en anderen (Red.), 2011, Garant Zittenblijven leidt meestal niet tot betere leerprestaties. Het is demotiverend en verhoogt de kans op ongekwalificeerde uitstroom. Zittenblijven wordt dan ook best ter discussie gesteld. Voor schooldirecties, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers en leerkrachten. Lees de recensie van Guygonne Borrey, klinisch psychologe. Nieuw - we signaleren Testinstrument voor diagnose van dyslexie bij 16+: IDAA IDAA is beschikbaar. Het is een volledig computergestuurde test voor diagnostisch onderzoek naar dyslexie bij (jong)volwassenen. De test is genormeerd en gevalideerd op basis van onderzoek aan de universiteit van Amsterdam en de Hogeschool Lessius Antwerpen. IDAA is genormeerd voor (jong)volwassenen in Nederland en Vlaanderen. Doe je als hulpverlener onderzoek naar dyslexie? Vraag een demoversie aan bij Lexima. Scan & OCR uitbreiding bij Sprint Je kan Sprint voortaan uitbreiden met de nieuwe geïntegreerde Scan & OCR functie. Hiermee zet je papieren documenten om naar PDF-documenten en laat je ze onmiddellijk door SprintPDF voorlezen. De OCR-functie zet ook de foto-PDF om naar een tekst-PDF. Bij aankoop van een nieuw Sprint Plus of Sprinto Plus pakket, krijg je de Scan & OCR uitbreiding gratis meegeleverd. Deze actie is geldig tot 31 oktober. Meer info vind je op de Jabbla-site. Waarom is een kilometer geen weegschaal? Mijn klein autismewoordenboek Johan Willems, Free Musketeers Johan Willems is Gon-begeleider en recensent voor LetOp. Hij verzamelde termen, begrippen en concepten rond autisme in één boek. Het is een naslagwerk voor al wie van dicht of ver met ASS te maken heeft. Zeker doen Oproep: getuigenissen STICORDI voor bachelorproef Céline Custers, laatstejaarsstudente van de lerarenopleiding aan de KHLim, maakt een bachelorproef. Deel je ervaringen als leerkracht, ouder, leerling of CLB-medewerker i.v.m. STICORDI-maatregelen. Mail naar info@letop.be met als onderwerp ‘STICORDI’. Ik haat lezen genomineerd voor Bib Web Awards – Stem! Ik haat lezen en Luisterpuntbibliotheek zijn genomineerd voor de Bib Web Awards. Aarzel niet en stem nu voor beide websites. Je vindt ‘Ik haat lezen’ in de categorie beste online promo. Je maakt kans op een boekenbon. Agenda Bekijk de letop-agenda van oktober en november. DYS-, AHDH, DCD… de weg kwijt? Leerkrachten, hulpverleners en ouders worden overstelpt met ‘etiketten’. Op de studienamiddag ‘Ik hoor er ook bij! Hoe omgaan met ontwikkelings- en gedragsstoornissen bij kinderen en jongeren?’ brengen onder meer Karl Baert en Annemie Desoete een aantal ‘hot items’ over de verschillende stoornissen en aanverwante discussiepunten. Op woensdag 7 november in het PAC te Gent. Schrijf vooraf in. Basisopleiding spellingcoach Spelling succesvol aanpakken bij dyslexie en ernstige spellingsproblemen. Boeiende en diepgaande opleiding voor wie individueel, in de klas, of op schoolniveau spellingproblemen structureel wil aanpakken. Opleiding over 5 sessies op vrijdagnamiddag van 13u00 tot 16u00. Start op 9 november 2012. Een organisatie van Eureka Expert (Kessel-Lo). Basisopleiding rekencoach Opleiding over 9 sessies voor wie zijn team vaardiger wil maken in een structurele aanpak van rekenproblemen of voor wie zich wil verdiepen in de efficiënte aanpak van RekenTrapperS. Onder leiding van Anny Cooreman. Telkens op vrijdagnamiddag van 13u15 tot 16u15. Start op 9 november 2012. Een organisatie van Eureka Expert (Kessel-Lo). Met de laptop in de klas. Kan het? Mag het? Onderwijs op maat of iedereen gelijk? Hebben kinderen met leerproblemen recht op redelijke aanpassingen? Vormingsactiviteit door Hans Verpoest, pedagogisch adviseur, op dinsdagavond 20 november te Brugge. Georganiseerd door Sprankel West-Vlaanderen. Voor ouders, leerkrachten, CLB-medewerkers, logopedisten en begeleiders. Diagnostiek van dyslexie bij meertaligen Aandachtspunten voor de afname en interpretatie van de testgegevens bij meertalige leerlingen worden in de verf gezet. Een initiatief van Code Lessius voor hulpverleners die instaan voor diagnostiek bij meertaligen. Activiteit op dinsdagvoormiddag 20 november te Antwerpen. Bekijk ook het namiddagaanbod. Kinderen met ASS begeleiden in het onderwijs: een inleiding Tal van concrete tips uit de praktijk over communicatie, verbeelding en sociale vaardigheden bij kinderen met ASS in het onderwijs komen aan bod. Studievoormiddag op 21 november in het provinciehuis te Leuven door Els Smekens. Georganiseerd door Eureka Expert. |