Dyscalculie
(Overgenomen uit map Leerzorg: "Eerste hulp bij leerstoornissen en problemen bij het leren".)
Deze leerlingen kunnen opvallen door…
Leerlingen met dyscalculie vertonen opvallende en blijvende moeilijkheden met rekenen en wiskunde en dit op het vlak van automatiseren (geheugendyscalculie), vaardigheden en technieken (procedurale dyscalculie) en/of problemen met visuo-spatiële deeltaken van het rekenen (visuo-motorische dyscalculie en NLD). Dyscalculie kan samengaan met andere leerproblemen als ADHD, dyslexie en NLD.
| Mogelijk zwakke kanten: Geheugen en automatismen 
 Vaardigheden en technieken 
 Inzicht 
 | Mogelijk sterke kanten: Compenserende vaardigheden (heel verschillend bij de verschillende vormen van dyscalculie) 
 | 
De term 'dyscalculie' is wetenschappelijk nog niet eenduidig gedefinieerd. Sommige wetenschappers zien dyscalculie als een automatiseringsstoornis (zoals dyslexie), anderen beschouwen dyscalculie als een verzamelnaam voor alle rekenstoornissen.
Wat moet je vooral doen en wat niet?
| Do's Accepteren 
 Stimuleren en begeleiden 
 Compenseren 
 Dispenseren 
 | Dont's Begeleiding en aanpak 
 Taalgebruik 
 Gedrag 
 Materiaal 
 | 
