Letop Nieuwsbrief 124 - Februari 2019 - 05 feb 2019
Nieuwsbrief n° 124 - februari 2018
Wordt deze nieuwsbrief niet correct weergegeven? Klik dan hier en bekijk hem in je browser
Banner Letop met 3 leerlingen met redelijke aanpassingen
Facebook
YouTube
Website
IN DEZE NIEUWSBRIEF
  • Greta Thunberg (16) klimaatactiviste met autisme. 
  • Zwakke lezer? Tips op alle niveaus
Greta Thunberg

"Dankzij mijn autisme zie ik het klimaatprobleem zwart-wit."

foto Greta Thunberg
Greta Thunberg, de Zweedse tiener die een wereldwijd icoon is geworden van het klimaatactivisme, sprak de wereldleiders toe op het Wereld Economisch Forum van Davos.

Dankzij het feit dat ze Asperger heeft, ziet ze de klimaatzaak, ook als is die heel gecompliceerd, heel zwart-wit. Want ofwel doen we nu iets ofwel is het te laat. Een tijdje geleden was ze nog een onbekend meisje dat op een dag voor het Zweedse parlement op de grond ging zitten om te spijbelen tot haar boodschap over het klimaat zou gehoord worden. Ondertussen zet ze door haar doorzettingsvermogen honderdduizenden jongeren over de hele wereld aan om op te komen voor het klimaat. Ze is een spreekster op grote internationale klimaat en economische conferenties. 
Haar verhaal is een hart onder de riem van alle jongeren met Asperger of ASS: "We kunnen niet zo goed liegen en meestal doen we niet graag mee aan de sociale spelletjes die de anderen zo leuk lijken te vinden. Ik denk dat wij autisten op veel manieren normaal zijn en dat de rest toch maar raar is - zeker als het op het klimaatcrisis aankomt."
Bekijk hier haar Ted Talk.
Preventie van leesproblemen bij kleuters en startende lezers
Kleuter met boekje
Onderzoek wijst uit dat een goed fonemisch bewustzijn bij kleuters een betere leesstart geeft. Werk op verschillende manieren aan klankbewustzijn en letterkennis.
Leg woorden of korte zinnen met damblokken en breid de zin uit of kort de zin in. 
Gebruik de risicio-analyse voor kleuters bij de methode Spellen met specht
Terug naar boven
Grijp snel in met ondersteunende methodieken bij startende lezertjes 
Leerling schrijft in een boek
Problemen hebben met de automatisatie? Letterkaartjes, klik-klakboekjes en klassieke spelletjes of letterniveau blijven hun effect bewijzen. Bied dan steeds letters, klanken en woorden samen aan. Oefen liefst 4 keer 10 minuten. Schakel wachtende grootouders aan de schoolpoort mee in. Ook betere lezers van alle leeftijden zijn voor dit niveau motiverende hulpjes; 
Zoek je uitgewerkte methodes? Klik op de leeswijzer in bijlage.
Terug naar boven
Technisch lezen AVI 3 - 5
Lezende leerling
Doelen stellen, voldoende lestijd en oefentijd voorzien en vooruitgang controleren, dat is wat je in elke school of thuis kan doen. Je vindt hier een overzicht van de technische moeilijkheden bij elk AVI-niveau.
Oefen met de gratis leestrainer Cleverread. Breng je eigen woordenlijst of tekst in en ga op school en thuis aan de slag. Oefen gericht op de AVI. Dat kan ook met de gratis oefensite Leestrainer waar je de tekstjes kan ingeven in een leesversneller.

Lees met de hele klas in hetzelfde boek. Zorg dat alle kinderen een boek hebben. Leen hiervoor boekpakketten in de bibliotheek. Lees voor en laat de kinderen meevolgen met de ogen. Thuis zorg je voor twee boeken, jouw boek waarin je voorleest en het boek van het kind. Een echte aanrader om het leesplezier te bevorderen. 
Wil je lezen op het niveau van het kind, kies dan een meegroeiboek als Vos en Haas. Laat het kind voorlezen in de auto terwijl je aan het stuur zit. Zo train je het voorlezen en voorkom je dat je elk foutje verbetert. 
Toneellezen verhoogt het leesplezier en helpt het kind vlotter lezen. Lees de teksten eerst samen door en voer daarna het toneeltje al lezend op. 
Terug naar boven
Zwak leesniveau in 4de tot 6de leerjaar?
Jongen aan een laptop met hoofdtelefoon
Niet kunnen lezen demotiveert, frustreert en zorgt voor een leerachterstand. Zet in op voorleessoftware en digitale boeken zodra een leerling niet goed genoeg leest om WO en leervakken zelfstandig te verwerken. Het intensief werken met voorleessoftware zorgt er vaak voor dat de leesvaardigheid toch nog toeneemt. Bekijk het Ja-maar filmpje: Leren ze nog wel lezen en schrijven?
Plan volgende week een overleg op school met ouders, leerkracht, zorg, CLB en wie je er ook maar wil bij betrekken.
Kies teksten die inhoudelijk aanspreken. RALFI -lezen helpt je al een heel eind op weg. Op de RALFI-site vind je de methodiek én materialen als gratis downloads. Voor het secundair onderwijs is werken met RALFI Light een optie. Kies teksten op schoolTV/beeldbank. Luister en kijk meermaals naar de film. Kleef de link en de volledige tekst in een werkmap. Train op lange woorden, snellezen, intonatielezen of andere manieren.
Terug naar boven
Lezen: secundair en hoger onderwijs
Studerend meisje
ADIBoeken zijn nu essentieel. Check of de leerling zelf vlot kan werken met voorleessoftware. Lukt het om schoolboeken te vinden op de computer? Lukt het voorlezen en maakt die leerling actief gebruik van de mogelijkheden? Stimuleer, en coach. Download de tekst uit je boek via je voorleessoftware op MP-3 en ga lekker een stukje fietsen. Je aardrijkskunde of bio zal je wellicht ook zo wat beter onthouden. 

Boek lezen voor boekbespreking?
  • Kies een boek waarvan ook de film bestaat. Kijk eerst naar de film. 
  • Zoek naar boekbesprekingen op het internet. Leer goede besprekingen selecteren. Neem de inhoud van de tekst over maar kopieer niet zomaar. Leer hoe je een tekst aanpast.
  • Zoek een voorlezer of zoek het boek in de luisterpuntbibliotheek. Open het boek in de luisterpunt-app. Luister en lees gelijktijdig in je gedrukt boek.
  • Lees vooral de eerste twee en de laatste twee hoofdstukken. Maak je op basis daarvan een idee van het hoofdpersonage, de stijl en andere belangrijke zaken.
  • Lees het boek niet zomaar blad na blad, tenzij het boek je zo meesleept dat je niet meer kan stoppen.
Zoek je als leerling een meer geschikte uitleg over de lesinhoud of het onderwerp?
  • Grasduin in YouTube tot je een geschikte reeks vindt met een stijl die jou ligt.
  • Maak een samenvattende PPT. Prenten en korte zinnen geven een goede samenvatting. Laat iemand voorlezen of vertellen. Neem de audio op in PPT. 
Letop-agenda
Hieronder vind je enkele interessante vormingen! 
De volledige Letop-agenda vind je op onze website. 
Logo Sensotec

Infosessies dyslexiesoftware Sensotec

Deze infosessies zijn bedoeld voor iedereen die te maken heeft met dyslexie, dysorthografie of andere lees-, schrijf- en taalproblemen.

We tonen je de mogelijkheden van onze compenserende software Alinea en Kurzweil3000, en lichten het project voor Gratis Voorleessoftware toe.

Daarnaast kom ook de remediërende leestraining Lezergame aan bod.

Bekijk het volledige aanbod in onze letop-agenda

Logo Eureka Expert

Klasvriendelijke strategieën met oog voor differentiatie én voldoende hoge kwaliteit voor elke leerling | 22/03/2018 - Anny Cooreman

De auteurs Mitchell en Hattie hebben succesvolle boeken geschreven over effectieve onderwijsstrategieën. Deze visie op leren heeft oog voor de grote diversiteit van de leerlingen op gebied van aanleren, verwerken en weergeven van kennis en vaardigheden.

Anny Cooreman, founder van Eureka, vertrekt van de boeken van beide auteurs. Zij maakt hierbij een keuze uit de strategieën die in onze Vlaamse klaspraktijk het verschil maken. Zij vertrekt van concrete klasvoorbeelden en vertaalt deze strategieën naar een haalbare klaspraktijk met oog voor differentiatie én voldoende hoge kwaliteit voor elke leerling. Een meerwaarde voor alle onderwijsprofessionals die het leren toegankelijk willen maken voor álle leerlingen. Een uitnodiging om met collega’s te kiezen voor een didactische aanpak die competenties van leerlingen effectief stimuleert en versterkt.

Meer informatie over deze studiedag.

Terug naar boven
CONTACTEER ONS
Heb jij een idee voor de nieuwsbrief? 
Laat het ons weten! Stuur een mail naar letop@eurekaleuven.be. 
Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, Alle rechten voorbehouden.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Ons e-mailadres is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

schrijf je uit    voorkeuren 

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*