Letop nieuwsbrief 105 - juni 2015 - 17 jun 2015

*|MC:SUBJECT|*

Nieuwsbrief n° 105 - mei-juni 2015
Wordt deze nieuwsbrief niet correct weergegeven? Klik dan hier en bekijk hem in je browser
Logo Eureka Letop
Letop banner: afbeelding van 3 studerende kinderen met aangepaste hulpmiddelen
Facebook
YouTube
Website
IN DEZE NIEUWSBRIEF

Letop-nieuws
  • ADIBoeken aanvragen voor volgend schooljaar
  • Opendeurdag ADIBib
In het nieuws
  • 25 jaar Eureka Onderwijs
  • Leerlingen met leerstoornis winnen Samsung Innovation Challenge
  • Kinderen met ASS zijn wél empathisch
Inspirerend
  • Symposium M-Decreet, een redelijke uitdaging
  • Dyslexie - Stilstaan is geen optie
  • Film - De dyslexieparadox
In de Letop-kijker
  • Checklist schoolkeuze secundair onderwijs
  • Onderwijskiezer
We signaleren
  • Op weg naar rekenen – tip!
  • Vernieuwde editie Hoogbegaafd - Als je kind (g)een Einstein is
  • Expliciete directe instructie
Redelijke aanpassing
  • Een (gekleurd) leesliniaal
Digi-tips
  • Time timer app is vernieuwd
Letop-agenda
  • Vakantiecursussen voor leerlingen basisonderwijs en secundair
  • Nationale SEN Conferentie
  • Nascholing M-Decreet op initiatief van de Vlaamse Regering
  • Dag van de Leerzorg BaO: Implementatie van het M-Decreet (CN0)
  • Top!Score | Effectief differentiëren en de leerkracht als coach leren leren, traject voor schoolteams
Letop-nieuws
Logo Eureka Die-'s-lekti-kus
ADIBoeken aanvragen voor volgend schooljaar

Vraag nu al je ADIBoeken aan! De kans is groot dat je op 1 september kan starten met je nieuwe boeken. Je kan het alleen aanvragen via dit formulier. Bekijk ons YouTube-filmpje waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een boek kan aanvragen. Je krijgt géén bevestiging dat wij jouw aanvraag ontvangen hebben. In de maanden juli en augustus zetten we regelmatig lijsten met nieuwe titels op onze facebookpagina en uiteraard staan ze dan ook in onze online catalogus. Denk er aan: we leveren alleen nog via download. Als je bestelt, heb je binnen de dag je bestanden.
Vul onze enquête in over gebruik van ADIBoeken. Let op: ze sluit af op 22 juni.
Logo Eureka Die-'s-lekti-kus
Opendeurdag ADIBib

Woensdag 26 augustus is het weer zover:
ADIBib opent haar deuren. Kom langs, ontmoet ons team, stel je vragen en ontdek hoe wij onze 7000 gebruikers meer dan 3000 ADIBoeken gratis aanbieden! Voor meer informatie houd onze facebookpagina in de gaten.
Terug naar boven
In het nieuws
Katlijn met afstudeerbaret
25 jaar Eureka Onderwijs

Eureka Onderwijs bestaat 25 jaar. Leerlingen met leerstoornissen leren er strategieën om hun problemen te compenseren. Ze ontwikkelen er opnieuw zelfvertrouwen. Doorgaans keren ze na twee jaar terug naar het gewone onderwijs. Eureka Onderwijs geeft zijn expertise ook door aan het onderwijsveld via de Die-’s-lekti-kus projecten, gesteund door de Overheid en via vorming. Beluister het interview op Radio 1 met Anny Cooreman en een getuigenis van oud-leerling Pieter-Jan Frooninckx. Het Eureka verhaal lees je hier.
Voorbeeld van een visuele instructie bij een rekenopgave met bomen
Leerlingen met leerstoornis winnen Samsung Innovation Challenge

Studentes van het Sint Godelieve Provinciaal Instituut bedachten een applicatie voor leerlingen met een leerstoornis. DAPP is een systeem dat 'hulpkaarten' digitaal personaliseert. Daarmee won het viertal, dat zelf met een leerstoornis kampt, een digitale klas.
Terug naar boven
Inspirerend
Symposium M-Decreet, een redelijke uitdaging

‘Een sterke didactiek is de eerste stap tot effectief en gedifferentieerd onderwijs’. Op 18 mei organiseerde Eureka Onderwijs samen met Eureka Die-’s-Lekti-kus het symposium M-decreet! een redelijke uitdaging?. Anny Cooreman illustreerde hoe de aanpak van leerlingen met een leerstoornis er in de praktijk kan uitzien. Bekijk haar lezing. ‘De school is bedacht om kinderen de kans te geven, later als ze in het ware leven staan, makkelijker hindernissen te nemen. Ze is in al te veel gevallen uitgegroeid tot de grootste hindernis in hun leven’. Met dit citaat eindigde Theo Mardulier zijn toespraak.

Dyslexie - Stilstaan is geen optie

‘De aandacht moet gaan naar preventieve strategieën’. Dat is één van de conclusies van de Nederlandse Nationale Dyslexie Conferentie 2015. Het tijdschrift Prima Onderwijs blikt terug op de conferentie en geeft een mooie samenvatting van de inspirerende lezingen. Klik hier om het artikel te lezen.

Film - De dyslexieparadox

‘Goed onderwijs voorkomt een leesachterstand en zorgt ervoor dat alleen de echt dyslectische leerling naar voor komt’. ‘Als je niet gelooft dat het mogelijk is, kies dan een ander vak’. Dit zijn maar enkele uitspraken uit ‘De dyslexieparadox’. In deze film komen onder meer prof. Ruijssenaars, prof. Van Der Ley en Dr. Struiksma komen aan het woord.
In de Letop-kijker
Checklist schoolkeuze secundair onderwijs

Hoe vind je een school waar je kind een aanpak op maat krijgt? Deze aanpasbare checklist helpt ouders van leerlingen met een leerstoornis bij de keuze van een school. Ouders en scholen vinden er ook praktische tips om duidelijk en helder met elkaar te communiceren.
Onderwijskiezer

De website onderwijskiezer helpt leerlingen (en hun ouders) bij het zoeken naar een richting die goed bij hen past. Maar ook leerkrachten en CLB-medewerkers vinden er objectieve informatie over het onderwijslandschap. Met onder meer een online test met advies voor leerlingen van verschillende leeftijden. Onderwijskiezer is gemaakt door de vrije CLB-koepel, het CLB-GO! en de centra van OVSG en POV, met ondersteuning van het Departement Onderwijs.
Terug naar boven
We signaleren
cover van het boek Zeno en co
Op weg naar rekenen – tip!

Op weg naar rekenen is een evidence-based remediërend programma voor kleuter rekenen. Het programma biedt een intensieve vorm van herhaling, gekoppeld aan kleine taakgerichte subdoelen. De materialen zijn kant en klaar. Prof. van Luit ontwikkelde het programma binnen een onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Vernieuwde editie Hoogbegaafd - Als je kind (g)een Einstein is

Vijf jaar na de publicatie van ‘Hoogbegaafd’ brengt prof. Tessa Kieboom een volledig geactualiseerde uitgave uit. Het boek werd aangepast aan de recentste wetenschappelijke stand van zaken en biedt nieuwe inzichten en achtergronden.
Logo KU Leuven
Expliciete directe instructie

Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak die zorgt voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. Centraal staat een sterke instructie en het actief betrekken van leerlingen. De betrokkenheid verhoogt, gedragsproblemen verminderen en de leerwinst neemt toe. Onderwijsadviseur Marcel Schmeier stemde het boek af op de Nederlandse en Vlaamse onderwijssituatie. Onder meer Dr. Kees Vernooy is een groot pleitbezorger van EDI.
Terug naar boven
Redelijke aanpassing
cover van het boek Zeno en co
Een (gekleurd) leesliniaal

Leerlingen met leesproblemen vertellen soms dat de letters ‘dansen’ bij een zwart-wit contrast. Met een gekleurd leesliniaal kan het makkelijker zijn om te focussen op de woorden. Dit helpt niet voor alle leerlingen. Maar het is de moeite waard om uit te proberen of en met welke kleur het werkt. Met een leesregel of leesliniaal volgt een leerling sowieso makkelijker de tekst. Voor het computerscherm bestaat een virtueel leesliniaal. Gewoon met de vinger aanwijzen natuurlijk ook. En dat hulpmiddel hebben kinderen altijd bij.
Digi-tips
Afbeelding van een notitieblokje met een to-dolijstje
Time timer app is vernieuwd

Deze gebruiksvriendelijke app helpt kinderen en jongeren die veel moeite hebben met het inschatten van tijd. De app geeft behalve het visuele tijdsverloop ook een geluidsignaal wanneer de ingestelde tijd is afgelopen. Men kan de timers personaliseren, opslaan en opnieuw gebruiken. De naam, kleuren, signalen en timergrootte zijn instelbaar. Heel betaalbaar alternatief voor de time timer klokken. Bestaat zowel voor Ipad als voor Android.

Terug naar boven
Letop-agenda
Hieronder lichten we enkele activiteiten toe, maar neem zeker ook een kijkje in de volledige Letop-agenda op onze website.
Logo SprintPlus
Vakantiecursussen voor leerlingen basisonderwijs en secundair

Bijna alle vakantiecursussen in Eureka Onderwijs (Kessel-Lo) zijn volzet. Er is alleen nog plaats voor Eureka technieken voor ouders, Rekenen - Taal - Frans 6e lj. Rekenen en Taal 1e lj. en 4e lj.
In de Puzzel (Berchem) kunnen leerlingen eind basisonderwijs en secundair onderwijs terecht voor blind typen, leren kan je leren, Frans en sociale vaardigheidstraining. Educaris (Bilzen) organiseert cursussen taal en rekenen voor basisonderwijs en een cursus wiskunde en Frans als voorbereiding op het secundair onderwijs.
Logo Sprankel
Nationale SEN Conferentie

Woensdag 16 september a.s organiseert Lexima met trots de tweede Nationale SEN Conferentie met als thema: Passend Onderwijs in de klas. Een veelzijdig programma met maar liefst 33 lezingen met uiteenlopende onderwerpen die allemaal samenkomen binnen het passend onderwijs. Met als belangrijk onderdeel de informatiemarkt. Dit jaar vindt de Nationale SEN Conferentie plaats in Cinemec te Ede. Voor meer informatie en het programma ga je naar www.nationalesenconferentie.nl
Nascholing M-Decreet op initiatief van de Vlaamse Regering

De Vlaamse minister van Onderwijs initieert jaarlijks nascholing rond een of meerdere prioritaire thema’s. Voor het schooljaar 2015-2016 staat de uitvoering van het decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (M-decreet) centraal. De nascholing focust op ondersteuning van scholen bij de uitvoering van het M-decreet en op competentieontwikkeling van het schoolpersoneel.
Logo Sprankel
Dag van de Leerzorg BaO: Implementatie van het M-Decreet (CN0)

Zowel beleidsadviseurs als een brede groep praktijkmensen aan het woord. Je kan ideeën opdoen in 14 seminaries of workshops over: good practices uit basisscholen, werkvormen om te differentiëren, de praktijk van UDL in de klas, wat zijn redelijke aanpassingen, een Individueel Aangepast Curriculum, hoe de context van de leerlingen betrekken in de leerzorg, verbindend samenwerken met ouders en leerlingen. Een organisatie van CNO.
Logo Sprankel

Top!Score | Effectief differentiëren en de leerkracht als coach leren leren, traject voor schoolteams

Effectief differentiëren en coachend leren leren in bovenbouw basisonderwijs en onderbouw secundair onderwijs. Top!Score daagt je uit om als team te werken aan kwaliteitsvolle differentiatie in de klas met de nadruk op effectief leren voor elke leerling en de klasgroep. Een traject voor schoolteams in 2 workshops: 15/10/15: infosessie en opstart, 19/11/15 bijsturing en evaluatie. In Eureka Onderwijs (Kessel-Lo)
Terug naar boven
CONTACTEER ONS
Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief kun je hier kwijt!
De webmaster behoudt zich het recht om bijdragen te weigeren.

Uiterste datum inzendingen: vóór 14 juli 2015
Copyright *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, Alle rechten voorbehouden.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Ons e-mailadres is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

schrijf je uit voorkeuren

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*