Letop nieuwsbrief 102 - januari 2015 - 21 jan 2015
*|MC:SUBJECT|*
Nieuwsbrief n° 102 - januari 2015
Wordt deze nieuwsbrief niet correct weergegeven? Klik dan hier en bekijk hem in je browser
Logo Eureka Letop
Letop banner: afbeelding van 3 studerende kinderen met aangepaste hulpmiddelen
Facebook
YouTube
Website
IN DEZE NIEUWSBRIEF

Letop-nieuws
  • M-decreet update: Recht op redelijke aanpassingen
  • Hoeveel onderwijstijd besteden aan technisch lezen?
  • KlasCement zoekt de beste zorg-apps
  • Presentaties studiedag ‘ICT en inclusie’ online beschikbaar
In het nieuws
  • Frontman groep Buurman praat over zijn dyslexie
  • Meer gedrags- en cognitieve problemen bij broers en zussen van kinderen met autisme of ADHD
We signaleren
  • Tip van de maand! Expliciete directe instructie - boek én website
  • Knappe kleuters - signaleringsinstrument
Digi-tips
  • Schrijf gratis in PDFs op je iPad met deze app
  • Verzameling van apps voor autisme
Letop-agenda
  • Leerzorg en leervaardigheden in het secundair onderwijs - 17 maart en 29 april 2015 (Wilrijk)
  • Wijzer op weg. Studeren & dyslexie - 17 maart 2015 (Antwerpen)
  • Rekentaal stimuleren bij jonge kinderen met taalmoeilijkheden of taalachterstand - 18 maart 2015 (Kessel-Lo)
Letop-nieuws
logo Klasse
M-decreet update: Recht op redelijke aanpassingen

Voortaan moet de school aantonen dat ze samen met de ouders en het CLB redelijke aanpassingen zoekt. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben daar immers recht op. Wat kan een school hiervoor doen? Lees er meer over in het artikel ‘Zes krachtlijnen van het M-decreet’ uit de nieuwe Klasse-brochure ‘M-Decreet update’.
Hoeveel onderwijstijd besteden aan technisch lezen?

Leesexperts bevelen aan om minstens 360 minuten per week uit te trekken voor technisch lezen in het 1e leerjaar. In het 2e, 3e en 4e leerjaar is het nodig om 120 minuten in te plannen voor voortgezet technisch lezen. Zwakke lezers hebben minstens 3 x 20 minuten per week extra instructie en begeleide oefening nodig.
 
logo KlasCement
KlasCement zoekt de beste zorg-apps

Welke apps kan je creatief gebruiken om kinderen met speciale noden toch hetzelfde resultaat te laten behalen? Welke apps gebruiken jullie? Help KlasCement in hun zoektocht naar de beste zorg-apps op tablet. Praat erover op het KlasCement-forum (je moet een KlasCement-account hebben).
Presentaties studiedag ‘ICT en inclusie’ online beschikbaar

Vorige week donderdag gaven we een studiedag over ICT en inclusie in de Future Classroom Lab te Brussel. De focus lag op het gebruik van tablets. Kon je er niet bij zijn? Bekijk de presentaties op onze website.
Terug naar boven
In het nieuws
foto Geert Verdickt
Frontman groep Buurman praat over zijn dyslexie

Geert Verdickt, frontman van de groep Buurman, heeft dyslexie. Toch nam hij deel aan het Groot Dictee. Op de radio vertelde Geert hoe hij lezen en schrijven met dyslexie ervaart. Men ontdekte zijn dyslexie pas in het laatste jaar van zijn studie Germaanse talen. Zo blijkt nog maar eens dat dyslexie niet betekent dat je geen taalgevoel hebt. Geert schrijft trouwens prachtige songteksten. 
afbeelding van het woord 'autisme'
Meer gedrags- en cognitieve problemen bij broers en zussen van kinderen met autisme of ADHD

Broers en zussen van kinderen met autisme of ADHD (die zelf geen stoornis hebben) vertonen vaker gedrags- en cognitieve problemen. Vooral als ze meerdere familieleden hebben met een diagnose.  Het is dus belangrijk om de familiare belasting in kaart te brengen. Dat blijkt uit het onderzoek van Anoek Sluiter-Oerlemans. In een interview op de website van Karakter licht ze haar bevindingen toe. 
Terug naar boven
We signaleren
boekcover Expliciete Directe Instructie
Tip van de maand! Expliciete directe instructie - boek én website

Door kwalitatief goede instructie en goede feedback neemt de leerwinst toe. Dit boek biedt een concreet en helder stappenplan om EDI te implementeren. Onderwijsadviseur Marcel Schmeier vertaalde de inhoud naar de Nederlandse en Vlaamse onderwijssituatie. De website ‘Directe instructie’ sluit aan bij het boek en biedt tal van voorbeelden en videofilmpjes bij elke stap van EDI. 
 
promo-afbeelding knappe kleuters
Knappe kleuters - signaleringsinstrument

Knappe Kleuters biedt een leidraad om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong vroeg te signaleren. Het bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel. De eenvoudige manier van signaleren geeft bij de schoolstart al een direct beeld van een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong. Een uitgave van de Nederlandse expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong
Terug naar boven
Digi-tips
logo Smart Forms
Schrijf gratis in PDFs op je iPad met deze app

Schrijven in een PDF op je iPad? Dat kan met de gratis app Smart Forms, de opvolger van het veel gebruikte Type on PDF free. Je kan zowel typen met je toetsenbord als met de losse hand in de PDF schrijven.
logo Autism Apps
Verzameling van apps voor autisme

Met Autism Apps kan je gemakkelijk op zoek gaan naar verschillende apps die gebruikt worden door én voor kinderen met autisme. De apps zijn onderverdeeld in 30 categorieën zodat je snel een app vindt op jouw maat. Download deze gratis app voor iPhone of iPad via iTunes.
Terug naar boven
Letop-agenda
logo cno
Leerzorg en leervaardigheden in het secundair onderwijs - 17 maart en 29 april 2015 (Wilrijk)

Richt zich tot leerkrachten, (zorg)coördinatoren, leerlingbegeleiders, directies of CLB-medewerkers in het secundair onderwijs. Hoe begeleid je leerlingen die bepaalde leervaardigheden onvoldoende onder de knie krijgen? Die gaan van het leren maken van een boekentas (organisatievaardigheden) tot het uitzoeken welke methode om leerstof te structureren bij deze leerling met zijn eigen leerstijl past (cognitieve verwerkingsvaardigheden). Een organisatie van CNO
logo code
Wijzer op weg. Studeren & dyslexie - 17 maart 2015 (Antwerpen)

Richt zich tot leerkrachten, leerlingbegeleiders, behandelaars. Code ontwikkelde het evidence-based begeleidingsprogramma ‘Wijzer op weg. Studeren & dyslexie’ voor jongeren uit het secundair en hoger onderwijs. Met dit programma begeleid je jongeren op korte termijn naar inzicht in de eigen sterktes en zwaktes, en stimuleer je hun zelfstandigheid op het vlak van begrijpend lezen en studeren, schrijfvaardigheid en planning. 
logo eureka expert
Rekentaal stimuleren bij jonge kinderen met taalmoeilijkheden of taalachterstand - 18 maart 2015 (Kessel-Lo)

Voor (zorg)leerkrachten kleuter- en lagere school. De deelnemers krijgen de modules Rekentaal zonder telvaardigheden en Maat en Vorm: taal en rekenexploratie in de ruimte rondom en tijd. Er is veel aandacht voor het levensecht exploreren en handelen. Na de meer praktisch gerichte workshop gaat Anny Cooreman in op het belang van rekentaal in de ontwikkeling van het rekenen en de schoolse instructietaal. Een initiatief van Eureka Expert.
Terug naar boven
CONTACTEER ONS
Bijdragen voor de volgende nieuwbsrief kun je hier kwijt!
De webmaster behoudt zich het recht om bijdragen te weigeren.

Uiterste datum inzendingen: vóór 14 februari 2015
Copyright *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, Alle rechten voorbehouden.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Ons e-mailadres is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

schrijf je uit    voorkeuren 

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*