Deze reviewstudie brengt de resultaten van (internationaal) onderzoek naar het effect van homogeen of heterogeen groeperen op leerling-resultaten, het schools welbevinden en het academisch zelfbeeld.
![](http://cdn.nimbu.io/s/qbyt3c0/channelentries/naye4ti/images/de_klas_homogene_of_heterogene_samenstelling.gif)
Directies en scholen moeten er zich bewust van zijn dat ze met de klassamenstelling duidelijk uiting geven aan de doelen die zij via hun onderwijs wensen te bereiken: willen ze optimale leerkansen bieden voor zwakke leerlingen of optimale leerkansen voor de beste presteerders?
wetenschappelijke theorieën geven verklaringen voor bepaalde resultaten, een ‘wat nu?’-vraag vat de conclusies telkens nog eens samen
vlot leesbaar verwoord, met citaten van leerkrachten, directies en ouders
suggesties voor vervolgonderzoek
Specificaties
Tool: niet van toepassing
Diagnose: hoogbegaafdheid , hoogbegaafdheid , leerproblemen
Aard: theoretisch , theoretisch , praktisch
Domein: leren studeren , leren studeren , organisatie klas en school , structuur
Besproken Leeftijd: basisonderwijs (6-9 jaar) , basisonderwijs (6-9 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar)
Beoogde Doelgroep: leerkrachten , leerkrachten , pedagogische begeleiders , zorg-coördinatoren
Gegevens
Auteur boek: Belbi Barbara, De Fraine Bieke en Van Damme Jan
ISBN-nummer: 9789033478116
Uitgeverij: Acco
Link: Klik hier