BijzonderWijs

Dit boek is een naslagwerk van populaire beperkingen en stoornissen. De 16 meest voorkomende beperkingen en stoornissen op Nederlands grondgebied worden op eenzelfde wijze toegelicht. Na de inhoudsbepaling volgen telkens de gedragskenmerken: welk gedrag vertoont de leerling met deze beperking of stoornis. Vervolgens vind je een rubriek “Handelen” terug hoe je als leerkracht (directie, ouder,…) kan inspelen op het voorkomen van deze signalen. Ten slotte zijn er nog links en andere bronverwijzingen die verdieping in het thema mogelijk maken.

kaft Bijzonderwijs

Moet je onmiddellijk met een leerling aan de slag? De zeer duidelijke indeling laat toe om je in een mum van tijd een heleboel informatie voor te schotelen. Perfect wanneer je weinig tijd te verliezen hebt, preventief wil handelen of dringend met een oplossing wil komen aandraven. Heb je meer tijd of wens je dieper te gaan? Dan kan je de goedgekozen verwijzingen naar literatuur en links rustig doornemen.
Als ouder bezit dit naslagwerk wel belangrijke informatie voor één of hoogstens twee hoofdstukken, maar zullen de andere vermelde beperkingen en stoornissen niet direct renderen.
Krijg je vandaag een nieuwe leerling met een beperking die je nog niet kent of gewend bent? 5 Minuten lezen in dit werk en kan je al heel veel foute anticipaties vermijden. Dat alleen is onbetaalbaar voor elk eerste contact!

Specificaties

Tool: niet van toepassing

Diagnose: ADHD , ADD , autisme/ASS , dyspraxie/DCD , NLD , Gilles de la Tourette , leerproblemen

Aard: theoretisch

Domein: medisch , socio-emotioneel , aandacht en concentratie , gedrag

Besproken Leeftijd: basisonderwijs (6-9 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar)

Beoogde Doelgroep: CLB-medewerkers , GON-begeleiders , leerkrachten , orthopedagogen , ouders , pedagogische begeleiders , psychologen , zorg-coördinatoren

Gegevens

Auteur artikel: Gunther Corthals

Datum toegevoegd: 01 mei 2014

Download:

Auteur boek: Josée von Weijhrother, Zeger Van Hoffen en Ingrid Paalman

ISBN-nummer: 9789065086136

Uitgeverij: CPS Onderwijsontwikkeling en advies