Leerlingen met ASS vinden leren saai en nutteloos. Wat ze herkennen willen ze niet meer leren, want herkennen is kennen. Oefeningen die al gemaakt zijn, willen ze niet hermaken. De taak is toch al af. Hun goed geheugen laat hen toe vrij lang goed te functioneren. Als er echter meer studie-inzet nodig is, vallen deze leerlingen uit. Ze hebben geen idee wat leren en studeren concreet inhoudt.
Bij een dubbeldiagnose ASS en dyslexie of dyscalculie of dyspraxie komt daar nog een probleem bovenop. Het vraagt heel wat kennis en expertise om de aanpak te kiezen die leidt tot resultaat. Spelling vanuit regels zoals efficiënt blijkt bij automatiseringsproblemen, lijkt niet te helpen. Hoofdrekenen lukt behoorlijk, maar probleemoplossend denken valt helemaal uit. Orde en chaos maken iedereen zenuwachtig.
Leen Smekens (licentiaat pedagogie en logopedie) heeft meer dan 10 jaar ervaring in diagnostiek en advies geven aan ouders, lesgeven in groep en individueel en algemene ondersteuning.
In deze workshop sta je stil bij leerstrategieën die rekening houden met de kenmerken van de specifieke denkprocessen van leerlingen met ASS. Praktijkvoorbeelden en oefeningen maken dat je na deze workshop meteen efficiënter aan de slag kan.
Praktisch
Organisator: Eureka Expert
Spreker: Leen Smekens
Website: Klik hier
E-mail: expert@eurekaleuven.be
Adres: Jeugdherberg De Blauwput
Martelarenlaan 11A
3010 Leuven
België
Fiche organisatie
Diagnose: autisme/ASS , autisme/ASS
Domein: leren studeren , leren studeren
Type activiteit: workshop
Niveau: secundair onderwijs (14-18 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar) , basisonderwijs (6-9 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar)
Aard: praktisch , praktisch
Doelgroep: CLB-medewerkers , CLB-medewerkers , leerkrachten , GON-begeleiders , ouders , zorg-coördinatoren , leerlingbegeleiders , jongeren
Details
Prijs: 59,00 euro
Type activiteit: workshop
Startuur: 09u15
Startdatum: 21 okt 2015
Einduur: 12u30
Einddatum: 21 okt 2015
Aantal sessies: 1
Meebrengen:
Inbegrepen: